Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Thursday, October 24, 2013

GERAHAM BONGSU @ WISDOM TEETH

SALAM....

Hi u oll...amacam??? Ceria x blog aku kali ni...color block sungguh kan...em tu aje laaa kije..tukar design bape puluh juta kali tp entrinya bape kerat je setahun....

So entri kali ni aku nak share pengalaman aku undergo surgical extraction of my WISDOM TEETH....

Ape tu wisdom teeth or gigi geraham bongsu???

Gigi bongsu adalah geraham ketiga yang selalunya muncul pada usia 18-30 tahun, kebiasaannya gigi bongsu tumbuh bila semua gigi kekal yang lain dah abes tumbuh..Then org tua2 kan selalu cakap kalo gigi bongsu tumbuh, maknanya itu laaa last ketinggian yang seseorang tu boleh capai.. Haha adekah itu mitos atau realiti???? Mungkin jugak iye, sebab tuh laaa tinggi haku hanya 152cm je..

Aku pon x sedar bila gigi bongsu aku mula tumbuh sebab selalunya pertumbuhan gigi bongsu ni akan mempengaruhi emosi samada akan demam ke, sakit gigi yang berpanjangan atau feeling uncomfortable. Kebiasaannya kebanyaakkan orang akan cabut gigi bongsu pada permulaan gigi bongsu tu nak tumbuh. Sebabnya gigi bongsu ni apabila semakin membesar, akan mendatangkan ketidakselesaan coz die tumbuh pada kedudukan terakhir yg berhampiran dgn rahang. Sometimes rahang kita x mempunyai ruang yang cukup untuk membolehkan gigi bongsu tu tumbuh lebih besar, tapi gigi tu tetap push dirinya untuk membesar, Akibatnya gigi bongsu ni akan menghimpit geraham terakhir di sblom gigi bongsu tu dan pertumbuhannya akan jadik senget, lebih buruk lagi kalo gigi bongsu tu tumbuh di bawah gusi dan menolak pada akar geraham sblom gigi bongsu tu.

Ok...abes cite pasal introduction gigi geraham bongsu. So pic kat bawah ni ilustration nak bagi lebih paham.


Tengok betul2 pic atas ni:

1) Incomplete Formation - Beruntung la kalo gigi bongsu korang mcm ni..nak cabut senang n sometimes   gigi tu boleh pecah dan tanggal dgn sendirinya.

2) Angled Impaction - Kes ni plg common terjadi..so kalo mcm ni gigi tumbuh secara senget tp still dapat nampak atas gusi, so tools boleh cengkam pada gigi tp mungkin kena belah sket sbb die tersangkut pada geraham sebelah tu.. 

3) Horizontal Impaction - Hahhhh amek ko mcm kucing tdo kan...ingt durian je ade kucing tdo..Emm position mcm ni mmg very rare n complicated..Lagi satu possibility untuk menghampiri nerve lebih tinggi la...Memang malang laaa sape yg gigi bongsunya tumbuh gaya gini yer...

So, baru-baru ni aku berdepan dgn dilema sakit gigi..kali ni berdenyut2 lain macam..Setahun yg lps aku dah penah x-ray tapi takut nak buang...Ngeri siot dengo kena minor surgeri..Jadiknye SIMPAN SETAHUN.. Baik punya aku simpan gigi tu sampai tumbuh sihat lagi kuat..ade satu malam tuh tetiba tersedo kol 12 malam mendodoi sakit gigi..Laki aku panik, abes segala jenis ubat dikeluarkan..opp coz laki aku kan raja segala ubat...So telan painkiller, mobic 100mg...Harap maap..Mobic x jalan yer...Selang 1 jam still x leh lelap mata..bisa menyelinap sampai ke dlm telinga n bawah dagu, mmg kalo time ni aku menggigit benda, boleh putus la...So sila baring jaoh2 dari haku yer..Emmm x tahan, telan sebijik lagi painkiller Voltaren 50mg, selang 30 mnt baru laaa lega sket...Lepas 2 jam baru boleh tdo berdengkur..Tdo 2 jam..Esok pagi kije..SEKSA X SEKSA...

Bayangkan seminggu dok bertahan mcm tuh dek kerana TAKUTTTTT DENTIST...Padan muka aku.. Sehari sebelom raye haji, aku kije mcm biasa...tghari tu bahang nak melempang orang dah bermula, bertahan dgn painkiller sambil buat kije dlm keadaan kekurangan staff di kala esoknya nak raye..Sila laaa imagine..

So petang tu balik kije masuk keta terus nangis2, benti nangis termenung 5 mnt, pastu kang nangis lagi.. Gittew jela yg boleh, abes x kan aku nak telan painkiller sedozen sehari, x masal2 innalillah pendarahan plak. So petang tu gak laki aku melilau carik Klinik Pergigian dgn harapan ade dentist yang SANGGUP nak remove wisdom tooth ni. FYI, x semua dentist boleh buat prosedur SURGICAL EXTRACTION ni..Prosedur ni perlukan dentist yg berpengalaman banyak dan kekuatan fizikal & mental yang kuat..Sebab prosedur ni memakan masa paling sekejap 30mnt.. Paling lambat...bergantung laa pd keadaan gigi korang..

So raye haji tu memerap dalam bilik telan painkiller, makan bubur, nangis2, tdo..Petang nasib baik ade Klinik yg bukak buat X.Ray....Bila x-ray siap, Omaiiigod gigi bongsu aku berkedudukan
~ HORIZONTAL IMPACTION ~ Should be removed ok!!!

Malam tu terus x leh pejam mata...gigi yang sakit berdenyut2 terus rasa x sakit sbb esok pagi tu appoinment utk Surgical Extraction..

16 OKT (9am) ~ KLINIK PERGIGIAN RAKYAT 

Bila aku tunjuk je X-ray film kat dentist Dr.Vicky..he say "Wah, very low huhhhh..horizontal"..Kerut-kerut.Die panggil wife die plak Dr.Prema.Both of them pon look like risau2, bincang2 n tinggalkan aku pi bilik sebelah plak..Aku ni lagi laa panik..Aik x kan surgeon ni x leh wat kot..Ape ke susah sgt ke gigi aku ni...Cheeeeewahh...

5 minit kemudian - Dr.Vicky datang terangkan pasal prosedur cabut wisdom tooth ni. Banyak tau pantang larang semasa dan selepas prosedur ni:

1) Kena relax sepanjang prosedur sbb prosedur ni memakan masa yg agak lama
2) Jangan stress sbb bila kita stress kita tend to kejangkan otot2 n otot pada mulut pon akan keras alamatnya Dr.pon akan susah nk melonggarkan gigi daripada gusi..Lebih worst lagi bila badan kita terlalu keras, dikhuatiri prosedur melonggarkan gigi tu akan terlanggar nerves..So kita kena lembutkan badan ikut rentak spanar tu....huhuuu
3) Bila gigi susah untuk dilonggarkan daripada gusi, makin lame laa kita kena bertahan menganga...So 4 jam lps operation kita akan rasa sengal2 sampai ke tulang pipi
4) Kalo gigi agak payah dikeluarkan, perlu membelah gusi n sedikit tulang rahang....Jadiknya opp coz akan menyebabkan imflammation di sekitar rahang..Bila inflammation berlaku, tidak laa mampu utk kita mengunyah makanan...Sila laa makan bubur yer!!!!Bukan 2-4 jam tapiii 2-4 hari..Kalo x bernasib baik seminggu pon ade...
5) Selepas operation, jgn makan makanan panas or pedas for 24hours...just eat ice-cream...n perlu tuam pipi dengan tuala yg diletakkan ice utk reduce inflammation..

Lepas dekat setengah jam aku kecut perut, Dr.Vicky cakap dlm 10 mnt lagi akan ade another, Dr.Hari yang dipanggil utk dtg cabut wisdom tooth aku..Masa ni aku dah kekebasan, lantak laaa siapa pon yg nak kerjakan gigi ni janji aku X SAKIT sepanjang prosedur dan X TERKENA NERVE...x masal hilang senyuman yang manis ni....ahahaaa

Alhamdulillah lepas almost 40 minute digerudi, dibelah, dipotong...GIGI BERJAYA dikeluarkan tanpa bleeding yg banyak...Besar separuh jari kelinking hah gigi tu ghupenyer..padan la 3 JAHITAN aku kena..So 3 hari kena makan bubur, tapi hari ketiga tu aku dah mula kunyah2 cake, telur..Tapi proses memakan adalah amat menyeksakan...Kos buang gigi bongsu ni antara Rm500-Rm1,000..mcm aku ckp bergantung kpd susah ke senang nak cabut...Macam kes aku kena Rm800 sbb agak payah jugak tp x begitu lame...

At least aku ade pengalaman mencabut gigi bongsu...Kalo kena cabut lagi lepas ni, selagi x sakit mmg mamposss aku x akan cabut gigi bongsu weiiii....Skang ni still blom cabut jahitann lagi...Doakan semuanya selamat yer....huhu

No comments: