Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, December 29, 2008

1430..apekah???

kl sebut 14 feb. ke 1 jan. msti jgn kate anak2 mude mudi remaje tp dak2 kecik yg baru nak idop ni pon dah maklum pasal tarikh2 yg cemni..tp ble kt sebut ttg tarikh2 yg berkaitan ngan calendar islam ni, rmai yg ternganga2.."hmm ntah xsure la".."mayb kot"...

even aku sendiri pon penah gak cemtu..bln islam pon xtau turutan yg betul...ble ingt2 lik..jahil gak aku tuk tempoh 25 thn kewujudan neh...tp berani je aku wat pengakuan yg aku bknlah sowg islam yg baek..terlalu byk kekurangan....

aku pon xtau nape mlm ni aku terdetik utk bermuhasabah diri..hehe..nmpak mcm series je..aku cbe menghayati Awal muharam 1430..yela aku tanak blog aku ni terlalu d kotori ngan bhse2 yg x sepatut (laju je tgn ni nak menaip sumpahan2 lg pedajal1 neh..hehhe)

maghrib td, aku lepak2 dpn tv ngan adik2 n kak aku..tetbe kua la siaran pbacaan doa awal tahun..so memasing yg sumenye pn x totop aurat (yela tgh terbongkang) menadah tgn..seb bek tau gak nak menghayati doa wpon penghayatan tu kureng...act aku CHOTI yer sbb tu maghrib2 xreti2 nak cari sejadah...ngeee

sempena thn baru ni, aku cbe nk menjadi hamba Allah yg lebey menghayati dari segi:

1. Solat
hmm...ol dis while mmg solat aku rompong cne cni (sedey kan??)..kl suboh tu mmg leh d kire dgn jari tgn n kaki la bape je yg mmpu wat dlm sebulan..isya' pn same..then ble kua berjln, iman sgt goyah..bersolat bergantung kpd kwn2 yg berjln same..
kl aku ngan kwn2 yg "beringt"...Alhamdulillah selamat la aku dr setan bertanduk
kl aku ngan kwn2 yg langgar je....aku pn same nek je bertaanduk2...
tp aku xpernah terpikir tuk blame kwn2 sbb aku tau aku pon sgt goyah..

2. Amalan
slalu gnekan alasan pnt bekije tuk tinggalkn amalan2 len..sdgkan kije aku ni bkn pnat mne pon.. biase la manusia mmg ske beralasan kan..(senyum je setan2 yg bg idea tuh kan??)

3. Perkara2 yg terlarang
"manusia xlps dr wat kesilapan.." tu la alasan yg sering d gnekan..kesilapan spttnye kt elakkan spy x mengulangi mende yg same..kl skali dua mayb leh consider as tersilap..tp kl berkali2 aku pon xsure nak klasify sbg kesilapan gak ke habitat???hehehee

wpon aku sememangnye xlayak tuk berkate ttg agame ni tp wutever it is selagi kt idop, selagi tu la pintu taubat masih terbuke...aku sendiri terlalu byk dose..harap aku xkan ulang kesilapan yg same pd lembaran baru ni..n one things, aku harap d jaohkan dr sikap riak, takbur yg leh menyesatkn aku dlm kehidupan yg penuh dugaan ni.....INSYAALLAH....

AMIN!!!

No comments: